Khronoksen talo -työpajat

Opettajalle

Kotimuseon Galleriassa koululaisilla ja opiskelijaryhmillä on mahdollisuus seurata Lönnströmin taidemuseon ja IC-98:n Khronoksen talo –yhteisprojektin etenemistä. Galleriassa on esillä Khronoksen taloon liittyvää kirjallisuutta sekä kädentaitoja ja aivoja harjoittavia tehtäviä. Tehtävissä on erilaisia vaativuustasoja, joten ne soveltuvat eri ikäisille lapsille, nuorille ja opiskelijoille. Osan tehtävistä voi tehdä museovierailun jälkeen esimerkitsi kaupungilla. Mahdollisuus ilmiömäiseen oppimiseen eri oppiaineita hyödyntäen.

Khronoksen talo

IC-98 eli Visa Suonpää (s. 1968) ja Patrik Söderlund (s. 1974) ovat turkulainen taiteilijaryhmä, jonka projektit ovat usein installaatioita tai julkaisuja. Niissä yhdistyy tutkimus, teksti, piirustus ja animaatio. Lönnströmin taidemuseo ja IC-98 toteuttavat yhteistyössä Khronoksen talo –projektia vuosina 2016–2017.

Khronoksen talo on tyypillinen suomalainen pihapiiri, joka yhä useammin on asumaton. Sopivan kiinteistö löytyi Pöytyältä Varsinais-Suomesta. Se on ympäröity portittomalla aidalla ja jätetään ajan asunnoksi tuhanneksi vuodeksi. Khronoksen talo pysäyttää miettimään luontoa, kulttuuria ja yhteiskuntaa sekä avartaa käsityksiämme näiden vuorovaikutuksesta.

Khronos oli antiikin mytologiassa ajan, kuoleman ja uuden elämän jumala. Kun Khronos muuttaa taloon, siitä tulee jumalan asuinsija, ihmisiltä kielletty alue, jota hallitsee puhdas aika.

Lisätietoa Khronoksen talo -projektista

 

Käsitetaide

Käsitetaide on merkityksiä synnyttävä ajatus ja idea, joka määrää taiteen välineen. Teoksen muoto ja sisältö ovat merkityksissä, jotka perustuvat kieleen ja käsitteisiin. Sisältö on luonteeltaan moniulotteinen merkityskenttä, joten käsitetaide on lähempänä filosofiaa kuin perinteistä taidetta.

Käsitetaide kyseenalaistaa perinteisiä taidekäsityksiä. Sitä kiinnostavat taiteen lähtökohdat ja ehdot, taidejärjestelmä, taiteilijan rooli sekä representaatio. Yksilökeskeisen taidekokemuksen sijaan välitetään kaikille yhteistä ja yleistä.

Käsitaiteellinen teos on tilanne, aika, paikka, tila tai ilmapiiri.

Khronoksen talo -tehtävät

Tehtävät liittyvät teemoiltaan Khronoksen talo –projektiin. Ne toteutetaan IC-98:n taiteesta tutuilla tavoilla kuten animaationa, piirtämällä ja kirjoittamalla.

Tehtävien vaativuustaso:
* helppo
** keskivaikea
*** vaikea


I Animaatio

IC:98s:n taiteilijat ovat tehneet useita animaatioita, jotka on piirretty lyijykynällä.
Löydät animaatiot tästä 

a) sarjakuva
Khronoksen talo jätetään ajan asunnoksi 1 000 vuodeksi. Vuosien saatossa aika tuhoaa ja luo uutta. Miltä maailma näytti 1 000 vuotta sitten? Entä miltä se voisi näyttää 1 000 vuoden päästä?

* – *** Tee sarjakuvatrippi (3-osainen sarjakuva), jossa ruutujen tapahtumat sijoittuvat lempipaikkaasi. Mieti ajan kulumista. Kuvaa ensimmäisessä ruudussa miltä paikka näytti 1 000 vuotta sitten, toisessa miltä se näyttää nyt ja viimeisessä miltä se näyttäisi 1 000 vuoden päästä.

b) kuminauha-animaatio
* Tarvitset tukevan pahvinpalan, 10 x 10 cm. Piirrä paperin keskelle kuvitelmiesi Khronoksen talo ja toiselle puolelle sitä ympäröivä aita. Tee reiät pahvin molempiin reunoihin kuminauhaa varten. Animaatio syntyy kun kuminauhat pyöritetään sormilla kierteelle ja päästetään irti.

c) animaatiovihko eli plärä
Mitä tapahtuu kun luonto valtaa talon ja sen ympäristön?
**–*** Kuvittele, miltä oma kotitalosi näyttäisi 1 000 vuoden päästä. Tee mielikuvastasi pienoisanimaatiovihko eli plärä. Plärättäessä kuva näyttää liikkuvalta animaatiolta.

Tee plärä ohjeen mukaan itse tai käytä valmista vihkoa. Löydät plärän teko-ohjeet seuraavista linkeistä: http://yle.fi/vintti/yle.fi/mediakompassi/mediakompassi/opettajat/opetusosiot/animaatio/animaatiotekniikat/pieni-ja-iso-plara.htm


II Valokuvaus

* Etsi ympäristöstä jokin elävä olento esimerkiksi kasvi, puu tai eläin. Ota siitä kuva kännykkäkamerallasi tai digikameralla.

**–*** Kuvaa kännykkäkamerallasi tai digikameralla yksityiskohta ja rajaa se niin, että varsinaista kohdetta ei voi tunnistaa. Voit kuvata maan tasalta, silmänkorkeudelta tai korkealta yläilmoista. Tee kuvista kuvakollaasi. Voit yhdistää siihen myös tekstiä esim. tarinan tai runon.

*** Ota kännykkäkamerallasi tai digikameralle valokuvasarja (2–5 kuvaa), jonka teemana on kasvu, muutos tai valtaus.


III Muotoilu

Fossiili on harvinainen kivettynyt eläin tai kasvi. Se voi olla myös painauma tai esimerkiksi meripihkan sisälle jäänyt hyönteinen. Fossiilit ovat vähintään 10 000 vuotta vanhoja. Tunnetuimpia jääfossiileja ovat Siperian ikiroudasta löytyneet mammutit. Ahvenanmaalta on löydetty muinaisten merieläinten fossiileja.

* Muotoile muovailuvahasta tai savesta kauan sitten elänyt eläin tai kasvi. Miltä sama eläin tai kasvi voisi näyttää 1 000 vuoden päästä.

** Muotoile muovailuvahasta tai savesta 1 000 vuoden takainen eläin tai kasvi. Minkälainen jälki tästä eläimestä tai kasvista voisi jäädä? Piirrä se!


IV Psykogeograafiset harjoitukset

Taiteilijat ovat julkaisseet vuonna 2001 Psykogeograafiset harjoitukset. 

Lönnströmin taidemuseon tekemä harjoitus perustuu Psykogeograafiseen harjoitukseen numero 200.
*–*** Valitse joku eläin joka haluaisit olla. Miten liikkuisit kaupungilla valitsemanasi eläimenä? Minkä mukaan suunnistaisit?

Lönnströmin taidemuseon tekemä harjoitus perustuu Psykogeograafiseen harjoitukseen numero 257-B.
* Etsi roska. Jatka tämän saman roskan tarkkailua. Mitä sille tapahtuu? Liikkuuko se? Mihin roska päätyy?

**–*** Mitkä asiat vaikuttavat roskan kulkureittiin? Mitä sille lopulta tapahtuu?

Lönnströmin taidemuseon tekemä harjoitus perustuu Psykogeograafiseen harjoitukseen numero 97.
**–*** Harhaile kaupungilla. Mikä oli lähtöpaikkasi ja mihin sinä saavuit?

*** Piirrä jälkikäteen kartta matkastasi. Merkitse karttaan matkaan käyttämäsi aika sekä paikat, joissa tapahtui jotain erityistä.

*** Kirjoita oma psykogeograafinen harjoitus, joka liittyy ympäristön havainnoimiseen.


V Kirjoita tai kerro tarina paikasta

Khronoksen talo on jumalan asuinpaikka eli koti. Se on myös pyhä paikka, koska jumala asuu siellä.

*–** Minkälaisia tarinoita kotiisi liittyy? Kerro oma tarinasi, jossa on näköaistin lisäksi joku muu aistimus, kuten haju, tunnelma ja mielikuva.

** Oletko käynyt jossakin pyhässä paikassa? Kerro vierailustasi.

*** Valokuvaa paikka, jolla on sinulle erityistä merkitystä. Kerro miksi paikka on sinulle tärkeä.

*** Pohdi ja kirjoita mikä tekee paikasta pyhän.

*** Pohdi ja kirjoita mikä tekee paikasta kodin.