Opettajille

Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitoksen käsityön teknisen suunnittelun opiskelijat ovat suunnitelleet tehtäviä koululaisille Puuta, rautaa, rakkautta -hankkeen teemoista. Tehtävistä valittiin neljä, jotka esiteltiin opettajille Puuta, rautaa, rakkautta -hankkeen opeinfotilaisuudessa 28.8.2017. Tehtävät ovat vapaasti opettajien käytettävissä.

Tutustu Puuta, rautaa, rakkautta -mobiilioppaaseen: www.tarinasoitin.fi/prr

Tehtävä 1. Pitsigraffiti

Kohderyhmä: Alkuopetus (1.-2. lk)
Työssä käytetyt tekniikat
: Virkkauksen alkeet, sormivirkkaus. Katutaide liiduilla. Tärkkäys.

Projektisuunnitelma
: Tutustutaan pitsiin ja sen historiaan Raumalla kiertäen Puuta, rautaa, rakkautta -mobiilioppaan Vanhan Rauman kohteet, päättäen kierros Kirstiin. Kierroksen jälkeen palataan koululle suunnittelemaan luokan omaa pitsikuviota piirtäen kuvioita asfalttiin katuliiduilla. Kuvioista valitaan yksi yhteinen kuvio luokalle.

Tavoitteena on harjoitella virkkausta käsityötekniikkana. Kukin oppilas tekee ketjusilmukoita virkaten oman taitonsa ja nopeutensa mukaan. Valmiit ketjusilmukat kastellaan liimassa/tärkissä yksi ketju kerrallaan. Aiemmin valittu pitsisuunnitelma piirretään avatuille jätesäkeille valkoisella tussilla. Kastetut ketjut siirretään suunnitelman päälle ja jätetään kuivumaan. Kun työ on kuivunut, se irrotetaan jätesäkkisuunnitelman päältä.

Tehtävä 2. Aikamatkaajan lokikirja

Kohderyhmä:   3lk:sta ylöspäin
Työssä käytetyt tekniikat: Vaihtelee käytettävien materiaalien mukaan (Pahvi, jäätelötikut, tulitikut, paperi, rautalanka ja muovailuvaha, lisäksi hukkamateriaalit kuten puu-, metalli- ja kangaspalat sekä jämälangat).

Projektisuunnitelma: Tutustutaan Aikamatkaajan lokikirja -diasarjaan sekä Puuta, rautaa, rakkautta -mobiilioppaaseen. Oppilas valitsee viidestä Puuta, rautaa, rakkautta -opastaulusta itseään kiehtovimman ja inspiroivan miljöön ja tarinan. Oppilas suunnittelee tuotteen, joka sitoo hänet valitseemansa paikkaa ja tekee olonsa mukavaksi sekä kotoisaksi. Tuote ideoidaan inspiraation pohjalta ja siitä tehdään pienoismalli saatavilla olevista materiaaleista. Kotitehtävänä on pitää tuotteen prosessista Aikamatkaajan lokikirjaa.

Loppukoonti: Jaetaan oppilaat kolmen hengen pienryhmiin. Keskusteluaika 15 min. Esittele ideasi/ pienoismallin aihio/valmis pienoismalli pienryhmäläisille ja keskustelkaa pienryhmässä suunnittelusta ja tuotoksista.

Oppilaat voivat myös valmistaa suunnitelmien pohjalta tuotteet kokonaisena käsityöprosessina, jolloin tekemistä riittää vaikka koko lukukaudeksi.

Tehtävä 3. Rauma-printti

Kohderyhmä:  5. lk.
Työssä käytetyt tekniikat
: Valokuvaus, piirtäminen (paperille tai digitaalisesti), leimasinpainanta/sabluuna kankaalle

Projektisuunnitelma: Tehtävänä on suunnitella Rauman juhlavuoden kunniaksi oma printti, joka kuvastaa oppilaan näkemystä siitä, mikä hänelle Raumassa on merkityksellistä. Mobiilikierros toimii virikkeenä oppilaiden työn suunnittelemiselle ja reitin kulkemisen opettajan johdolla voi integroida liikuntatunnille jolloin siirtymiset pisteeltä pisteelle voi tehdä rauhassa kävellen.

Mobiilikierroksen aikana oppilaat ottavat kuvia oman suunnittelunsa tueksi asioista, kuten eri pinnoista ja kuvoista, jotka oppilaan mielestä ovat hienoja. Printtiä lähdetään suunnittelemaan koululla kuvia tukena käyttäen joko paperille tai tietokoneelle, miten oppilas itse näkee parhaaksi.

Oppilaan suunnittelema printti painetaan kankaalle sabluunaa tai leimasinpainantaa käyttäen. Oppilaan suunnittelemasta printistä tehdään lippu tai viiri, jotka kerätään yhdeksi näyttelyksi esimerkiksi koulun käytävälle tai ennalta sovittuun julkiseen tilaan kaupungilla.

Tehtävä 4. Retkituoli

Kohderyhmä: yläkoululaiset
Työssä käytetyt tekniikat
: Puu/metallityöstö, ompelu

Projektisuunnitelma: Tutustutaan Puuta, rautaa, rakkautta -mobiilioppaan kohteisiin ja pohditaan millaista vapaa-aika oli 1800- ja 1900-luvun vaihteessa. Mobiilioppaan lisäksi aiheesta voi löytää lisämateriaalia esimerkiksi Ylen Elävän Arkiston videomateriaaleista.

Mobiilioppaan Kaivopuisto-kohteeseen liittyen, tehtävänä on suunnitella ja valmistaa istuin, jonka voi ottaa mukaan retkelle puistoon, rannalle tai mihin vain. Tehtävän yhteydessä on mahdollista hyödyntää monia erilaisia tekniikoita ja materiaaleja (puu, metalli, kangas, naru/köysi, rottinki, huopa). Istuin voi olla tyyny, jakkara, tuoli tai mikä tahansa tarkoitukseen sopiva. Tekniikka, materiaali, käyttötapa ja ominaisuudet voisivat olla vapaasti valittavissa käytettävissä olevat resurssit huomioiden.

Retkiaiheisena tehtävä soveltuu monimateriaaliseksi, monipuoliseksi käsityöksi.