Esko Tirronen

18.1.—27.4.2014

Uransa alussa 1960-luvulla Esko Tirronen oli heti otsikoissa ja mukana kansainvälisissä näyttelyissä. Tirrosen maalaukset herättivät ihastusta ja vihastusta, sillä niissä oli aina jotain uutta ja Suomessa ennennäkemätöntä. Tirrosen maalaustyyli oli ajan lämpömittari, joka kertoi mikä milloinkin oli maailmalla nousussa. Informalistiset teokset vaihtuivat fotorealistisiin maalauksiin, joista tunnettuna esimerkkinä ovat aistikkaat ruiskumaalatut naiskuvat.


Kymenlaaksossa vaikuttaneen Esko Tirrosen (1934—2011) näyttely on Poikilon, Kouvolan taidemuseon tuottama. Näyttely on esillä Kuntsin modernin taiteen museossa Vaasassa kesällä 2014 ja syksyllä 2014 Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä.

Näyttelyn yhteydessä on julkaistu siihen liittyvä kirja. Soili Sinisalon esipuheen lisäksi kirjassa on Lumimarja Tirrosen, Anna-Kaarina Kippolan ja Johanna Vuolaston artikkelit, jotka valottavat Esko Tirrosen taidetta ja elämää.

Näyttelyssä nähdään koko Esko Tirrosen taiteellisen tuotannon kaari. Mukana on teoksia, jotka ovat tällä näyttelykiertueella ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä. Näyttelyyn on saatu myös viisi teosta kuudesta, jotka olivat esillä vuoden 1962 Venetsian biennaallissa. Näyttelykiertueen aikana nämä maalaukset ovat ensimmäistä kertaa yhtä aikaa esillä Suomessa.

Näyttely nostaa esille kaksi taiteilijan kautta, jotka kumpikin ovat Suomen nykytaiteen kansainvälistymisen ja uudistumisen kannalta merkittäviä. Ensimmäinen niistä on varhainen 1960-luvun informalismi ja toinen 1970-luvun foto- tai hyperrealismi. Molemmissa Esko Tirrosen osuus oli aivan keskeinen.

Esko Tirrosen teoksista, jotka olivat esillä vuoden 1962 Venetsian biennaalissa, alkoi informalismi Suomessa. Samat teokset olivat aiheuttaneet aiemmin lähes skandaalin ensimmäisessä Ars-61-näyttelyssä Helsingissä. Fotorealistisen tyylin teoksista kansan mieleen ovat jääneet "Eskon naiset" - silkkeihin kietoutuneet, shortseissa kahlaavat naiset, jotka herättivät niin ikään julkista keskustelua. Teokset olivat esillä Ars-74-näyttelyssä.

Näyttelyssä on kuultavissa harvinainen, Yleisradion vuonna 1966 tekemä haastattelu, jossa toimittaja Jouko Rissa haastatteli taitelijapariskunta Esko Tirrosta ja Ulla Rantasta heidän silloisessa Voikkaan kodissaan. Esko Tirronen kertoo itsestään ja taideopinnoistaan sekä työskentelyprosessistaan. Ulla Rantanen kertoo taiteilijuuden vaatimuksista ja työtavoista sekä teoksen ja katsojan suhteesta.

Myöhäisempänä dokumenttina taiteilijasta näyttelyssä nähdään Etelä-Karjalan taidemuseon tuottama taiteilijahaastattelu vuodelta 1989 (kesto 10 min.). Dokumentti liittyy Kouvolan taidemuseossa esillä olleeseen ensimmäiseen laajaan Esko Tirrosen tuotantoa esitelleeseen näyttelyyn. Dokumentissa taiteilija kertoo omista työtavoistaan sekä teostensa aiheista ja niiden taustoista.