Valon leikki

Uudempia teoksia Teresia ja Rafael Lönnströmin Säätiön taidekokoelmasta
1.7.2015–31.3.2016

Lönnströmin taidemuseo järjestää Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseon Galleriassa Valon leikki -näyttelyn. Teresia ja Rafael Lönnströmin Säätiön taidekokoelman uudempia teoksia esittelevä näyttely on avoinna 31.3.2016 saakka.

Valon leikki
-näyttelyssä valo ja varjo luovat draamallisia, tarinallisia ja tilallisia tunnelmia valokuvan, maalauksen ja installaation keinoin. Näyttelyn taiteilijat ovat Ville Andersson, Marjo Heino-Fihlman, Mimmu Rankanen, Päivi Setälä, Tommi Toija ja Niclas Warius. Teokset on hankittu tai saatu lahjoituksena kokoelmaan pääosin Lönnströmin taidemuseon näyttelyistä vuosien varrelta. Näyttelyn on kuratoinut Lönnströmin taidemuseon amanuenssi Arja Roivainen.


Ville Andersson (s. 1986) lavastaa valokuviinsa draamallisia kohtauksia joissa unenomaisuus ja todellisuus kohtaavat. Näyttelyn tunnuskuvana on mystinen valon leikki Passage (Käytävä). Ville Andersson on valittu Tampereen taidemuseon Vuoden 2015 nuoreksi taiteilijaksi.

Marjo Heino-Fihlmanin (s. 1967) Pieniä murheita -öljymaalauksessa värin ja sen poispyyhkimisen kautta saadut laseeraavat värikerrokset ja valo hahmottavat maisemaa. Lönnströmin taidemuseo ja Satakunnan taidetoimikunta valitsivat Marjo Heino-Fihlmanin vuoden 2002 Nuoreksi satakuntalaiseksi kuvataiteilijaksi.

Mimmu Rankasen (s. 1968) teospari Kallakuningatar ja Herttakaksikko ovat kaksoisvalotuksella valokaappeihin toteutettuja värikuvasuurennoksia, joissa yhdistyy ihmisvartalo ja kukka-aihe.

Päivi Setälän (s. 1962) Viimeinen vihreä -valokuvasarjassa lähtökohtana on tarkkuuden ja epätarkkuuden etsiminen. Teossarjaan on vangittu taiteilijan oman kasvihuoneen kostea viherrys ja pakenevan valon pilkahdus.

Tommi Toijan (s. 1974) Taivaan kansi -veistosinstallaatiossa vihreällä nurmella seisova pieni keraaminen poika, taiteilijan alter ego, katsoo ihmeissään uhkaavana roikkuvaa suurta lasikuitupilveä.

Niclas Wariuksen (s. 1972) valokuvissa valo, muoto ja oivaltaminen ovat tärkeitä. Lavender #1 ja #2 -valokuvaparissa kuvakulma vinksauttaa luonnon mittasuhteet toisiksi, pienestä tulee suurta ja uhkaavaa.