Yksityiskohtien väliaikainen observatorio

Työpajamateriaalia koululaisille

Johdannoksi opettajalle

Jos tulette sisään Galleriaan auringon paistaessa voimakkaasti ulkona ja huonetila näyttää tummalta, odottakaa muutama minuutti, jotta silmät tottuvat hämärään. Havannoikaa, miten tila muuttuu, kun silmät mukautuvat tilan valoisuuteen.

Kolme Futurauma-mallia

a) Mieti mikä päivänaika ja vuoden aika mallissa on?

b) Katso talojen ja projisoinnin muodostamia varjoja kankaalla. Mitä niissä näet?

c) Mieti miltä tuntuisi olla jossakin Futurauma rakennuksessa sisällä ja katsoa ulos ikkunasta.

d) Yhdessä mallissa on metallikehä, jossa on valo (aurinko). Voit liikutella valoa ja kaarta. Mieti vastaako malli todellisuutta? Aurinko on rakennettu aivan kuin aurinko kiertäisi maata, vaikka todellisuudessa maapallo kiertää aurinkoa.

e) Sulje silmäsi ja kuvittele, miten maa kiertää aurinkoa. Muodosta kolmen oppilaan ryhmä ja valitse roolisi: olet joko aurinko, kuu tai maa. Matki taivaankappaleiden liikkeitä ja niiden pyörimistä suhteessa toisiinsa.

Map of a City made almost only of Shadows

a) Mikä päivänaika ja vuodenaika on eri kaupunginosissa?

b) Kuinka monta aurinkoa kaupungissa on?

c) Havannoi varjoja. Mitä värejä löydät?

Kuinka kaleidoskooppi toimii?

Suurin osa esillä olevista kaleidoskoopeista on rakennettu kolmesta kolmion muotoon asennetusta peilistä. Valo siirtyy peilistä toiseen ja luo toistuvan heijastuman. Näkymäaukon vastakkaisella puolelle tehdyt koristeet liikkuvat kaleidoskooppia käännettäessä ja ne heijastuvat sisällä oleviin peileihin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaleidoskooppi
http://www.physicsclassroom.com/class/refln/Lesson-2/Other-Multiple-Mirror-Systems

Ennakkotehtäviä

Tee seuraava tehtävä joko ennakkotehtävänä koulussa tai museovierailun jälkeen.

a) Mieti sanoja, ilmaisuja, sanapelejä, metafooria jne. jotka liittyvät valoon ja pimeyteen, aurinkoon ja varjoihin. Piirrä ajatuksesi kuviksi (esim. piirros, maalaus, sarjakuva)

b) Mitä asioita yhdistäisit valoon? Mitkä olisivat valon vastakohtia? Mikä on paras muistosi valosta? Muistele ja kuvaile sitä? Maalaa, piirrä tai kirjoita lyhyt tarina muistostasi.

Auringonpaisteessa kotimuseon pihamaalla

Jokainen oppilas tuo mukanaan oman pienen peilin. Jaa oppilaat 3-4 hengen ryhmiin ottamalla luku 1-3 tai 4. Valitkaa suorassa valossa oleva paikka ja asettukaa parin metrin etäisyydelle toisistanne. Numero 1 ottaa kiinni auringonsäteen ja siirtää sen seuraavan oppilaan peiliin (numero 2) jne. Ryhmän viimeinen projisoi valon valkealle A3 paperille tai talonseinään. Kokeilkaa myös sitä, että laitatte esteen valosäteelle, esim. joku kävelee kahden peilin välistä tai seisoo edessä. Miten se vaikuttaa?

Linkkejä

Color mixture – difference of subtractive and additive color mixing
http://www.physicsclassroom.com/class/light/Lesson-2/Color-Subtraction
Mirror – Reflection of light, incident ray equals reflected ray
http://www.physicsclassroom.com/class/refln/Lesson-1/The-Law-of-Reflection
Moaree (interferenssikuvio)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moaree_%28interferenssikuvio%29