Kotimuseossa etsitään Rosan koodia (4.10.2016–31.1.2017)

Kotimuseo on mukana Ylen 7–12-vuotiaille suunnatussa Rosan koodi -pelissä. Peli innostaa lapsia koulujen opetussuunnitelmaan kuuluvaan ohjelmointiin viihteellisellä tavalla. Kotimuseoon on kätketty peliin kuuluva koodi. Koodin löytää seuraamalla museossa ruusuilla merkittyjä vihjeitä.

Rosan koodi on Yleisradion tuottama peli, jota pelataan fyysisissä peliympäristöissä (koulut, kirjastot ja museot) sekä netissä (esim. Minecraft, Scratch, Instagram). Peliin liittyy kiinteästi supersankari Rosasta kertova animaatiosarja, joka avautuu vähitellen ratkaisemalla Rosan koodi - tehtäviä. Animaatiotarinassa Rosa on supersankari, joka pelastaa maailman pahalta Griefmasterilta.

Pelaajan tehtävä on toimia kuten koodeja keräävä Rosa. Pelin ratkaisukoodit syötetään rosankoodi.fi -sivulle. Sivulla on näkyvillä kaikki kooditehtävät sekä ohjaukset kunkin tehtävän äärelle.

Rosan koodi -peli on käynnissä 4.10.2016–31.1.2017, jolloin alakouluikäisten lasten fanittamat henkilöt ratkaisevat tehtäviä malliksi YouTubessa julkaistavissa pelivideoissa. Projektissa on mukana useita yhteistyökumppaneita kuten kirjastot, museot, koulut, Helsingin yliopisto sekä koululaisten Galaxi-ohjelma ja Yle Oppiminen.